Contoh Artikel/Procedure Text Bahasa Inggris Tentang Cara Membuat Tahu

Posted on

Contoh Artikel/Procedure Text Bahasa Inggris Tentang Cara Membuat Tahu – Yuk kita simak bagaimana tahu, makanan khas Indonesia ini dibuat lewat artikel atau procedure text berikut ini. 🙂

The Process of Making Tofu

Tofu is a popular food in Indonesia. It is popular because it has a good taste and it can be cooked as many variants of food. And then, tofu also can be found easily, because it can be made easily. There are some steps to make tofu

The first is preparing the tools process. The barrels and the buckets are needed as the container of the ‘sari tahu’. The grinding machine is required in grinding process. The huge cattle, some fire woods and wood sticks are needed in cooking process. The mori fabric and tofu printer are needed for printing process. Beside those tools, a knife and a ruler are needed in the last process.

The second is preparing the materials process. Seven kilograms of soybeans are winnowed and washed to eliminate the bad one. After that, the soybeans are submerged in the barrel for four hours. Two scoopful of sakaw, two spoonful of soda and ten litters of vinegar are mixed in another barrel.

The third is cooking process. The soybeans are milled finely ground by milling machine. After ground, the milk of soybeans will be produced. The milk of soybeans is accommodated in the pail. And then, the fire woods are set to start cooking. The milk of soybeans is boiled in the huge cattle until it boil. The boiling milk of soybeans is stirred by using a wood stick. This process is repeated 3 times, so the milk of the soybeans is well cooked

The fourth process is refining tofu. The boiled milk of soybeans is refined by mori fabric which is hung at the hooks. Soya bean and waste will be resulted in this process. The waste is watered to redo the refining process in order to get more soya bean.

The fifth is processing soya bean sedimentation. Soya bean is taken in the barrel where sakaw, soda and vinegar were mixed before. Soya bean, sakaw, soda and vinegar are stirred. This process is intended to sediment the clod of soya bean, then, the sediment soya bean clod is pressed to seperate it from vinegar. At last, the vinegar is removed from the barrel.

The sixth is tofu printing process. The clod of soya bean is poured to the tofu printerwhich is covered by mori fabric. The tofu printer is pressed by a big stone for two minutes. It function to squeeze all of the water which is still contained in the clod of the tofu. After the mixture of the tofu has condensed, the tofu is removed from the printer

The last is packaging process. The tofu is cut into some size such as 2 x 2 cm, 2 x 4 cm, 3 x 3 cm.15 tofu of 2 x 2 cm sized are packaged in one plastic bag and priced IDR 2,500. While 2 x 4 cm and 3 x 3 are packaged in one palstic bag for 10 of each sized and also prices IDR 2,500.

Those are all of the steps to make a tofu from the preparing of the tools and the materials, processing the soybeans, pressing and packing the tofu. Making tofu is easy and simple, but it need a patience in the processing since it takes long time.

Artinya:

Proses Pembuatan Tahu

Tahu adalah makanan yang populer di Indonesia. Hal ini karena tahu memiliki rasa yang enak dan juga dapat dimasak sebagai banyak varian makanan. kemudian, tahu juga dapat ditemukan dengan mudah, karena dapat dibuat dengan mudah. Ada beberapa langkah untuk membuat tahu yaitu:

Yang pertama adalah proses menyiapkan alat. Barel dan ember dibutuhkan sebagai wadah dari ‘sari industri tahu’. Mesin penggilingan yang diperlukan dalam proses penggilingan. Panci besar, beberapa kayu bakar dan tongkat kayu yang dibutuhkan dalam proses memasak. Kain mori dan pencetak tahu dibutuhkan untuk proses pencetakan. Selain alat tersebut, pisau dan penggaris diperlukan dalam proses terakhir.

Yang kedua adalah mempersiapkan proses bahan. Tujuh kilogram kedelai dicuci untuk menghilangkan kedelai yang buruk. Setelah itu, kedelai direndam dalam tong selama empat jam. Dua sendok Sakaw, dua sendok makan soda dan sepuluh liter cuka dicampur dalam tong yang lain.

Yang ketiga adalah proses memasak. Kedelai digiling halus dengan mesin penggilingan. Setelah halus, susu kedelai akan dihasilkan. Susu kedelai tersebut ditampung dalam ember. Dan kemudian, kayu bakar dihidupkan untuk mulai memasak. Susu kedelai tersebut direbus dalam ternak besar sampai mendidih. Susu kedelai yang sudah mendidih diaduk dengan menggunakan tongkat kayu. Proses ini diulang 3 kali, sehingga susu kedelai matang dengan sempurna.

Proses keempat adalah proses penyempurnaan tahu. Susu kedelai yang telah direbus disempurnakan oleh kain mori yang digantung dengan kait. Kacang kedelai dan limbah akan terpisah dalam proses ini. Limbah tersebut disiram untuk mendapatkan lebih banyak kedelai.

Proses kelima adalah proses sedimentasi. Kacang kedelai diambil di barel di mana Sakaw, soda dan cuka dicampur sebelumnya. Kacang kedelai, Sakaw, soda dan cuka diaduk. Proses ini dimaksudkan untuk mengendapkan gumpalan dari kacang kedelai, kemudian, endapan dari kedelai ditekan untuk memisahkannya dari cuka. Akhirnya, cuka akan hilang.

Yang keenam adalah proses pencetakan tahu. Gumpalan dari kacang kedelai dituangkan ke dalam cetakan tahu yang ditutupi oleh kain mori. cetakan tahu ditekan oleh batu besar selama dua menit. Ini berfungsi untuk memeras semua air yang masih terkandung dalam gumpalan tahu itu. Setelah campuran tahu telah kental, tahu akan dikeluarkan dari cetakan.

Yang terakhir adalah proses pengemasan. Tahu dipotong menjadi beberapa ukuran seperti 2 x 2 cm, 2 x 4 cm, 3 x 3 cm.15 tahu dari 2 x 2 cm berukuran dikemas dalam satu kantong plastik seharga Rp 2.500. Sementara 2 x 4 cm dan 3 x 3 yang dikemas dalam satu palstic untuk setiap 10 ukuran seperti ini harganya sekitar Rp 2.500.

Itu adalah prosess dalam membuat tahu dimuali dari mempersiapkan alat dan bahan, pengolahan kedelai, menekan dan mengemas tofu. Membuat tahu itu mudah dan sederhana, tapi butuh kesabaran dalam pengolahan karena membutuhkan waktu yang lama.